Teamleider Openbare Orde en Veiligheid (OOV)
Neem contact op
Xhenita Vllasaliu
Over de vacature
Gemeente Breda is op zoek naar een enthousiaste teamleider om het team bij Openbare Orde en Veiligheid (OOV) te versterken. Als teamleider speel je een sleutelrol bij casuïstiek op het gebied van veiligheid.
Je komt terecht in een zelfstandig werkend team. Van jou wordt verwacht dat je leiding geeft aan het team en het totale veiligheidsbeleid coördineert. Je houdt je samen met de medewerkers bezig met het ontwikkelen, coördineren en evalueren van het veiligheidsbeleid: veilig wonen, veilig werken, veilig opgroeien, veilig uitgaan, veilig door verstoren criminele verdienmodellen, veilig bij rampen en crises, veiligheid en zorg in balans. Je adviseert proactief over inhoudelijke en procesmatig complexe beleidsvraagstukken en zorgt ervoor dat beleidsadviezen aansluiten bij recente ontwikkelingen. Je maakt opdrachten concreet en zorgt voor uitvoering en opvolging.
Wat ga je doen?
Je neemt een proactieve, coachende en ondernemende houding aan in de samenwerking met collega’s en netwerkpartners. Je hebt daarbij oog voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en opdrachten waar je samen met het team invulling aan geeft. Belangrijk is het aanbrengen van structuur op organisatorisch niveau waarbij je stuurt op verantwoordelijkheden met duidelijke wederzijdse verwachtingen.
Je richt je op het behalen van afgesproken resultaten. Verantwoordelijkheden leg je laag in de organisatie door medewerkers te stimuleren en taken te delegeren. Het proactief signaleren en benoemen van veranderingen in interpersoonlijke relaties en teamdynamiek voelt voor jou natuurlijk aan. Je spreekt medewerkers aan op hun resultaten en bent zelf ook aanspreekbaar daarop.
Afhankelijk van het thema, de collega’s van het team en de ketenpartners schakel je tussen netwerkverbanden, zowel intern als extern.
- Jij en je collega-teamleider zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het team OOV, zowel op inhoudelijk vlak als op het gebied van personeelszaken. Het is van belang dat jullie kennis hebben van zowel de inhoudelijke aspecten als de bedrijfsvoering.
- Je legt rechtstreeks verantwoording af aan het afdelingshoofd Veiligheid en Leefomgeving.
- Jij hebt aandacht voor zowel de individuele medewerkers als het team als geheel.
- Jij voert de veiligheidsvisie van de gemeente Breda uit, neemt deel aan het opstellen van doelstellingen en uitvoeringsplannen, bewaakt de voortgang en stuurt bij indien nodig.
- Je stemt af met je collega-teamleiders.
- Je bent verantwoordelijk voor, en leidend bij de verdere ontwikkeling en inrichting van het team.
- Als gesprekspartner voor de burgemeester vertegenwoordig je de gemeente in overleggen met externe partners, zoals de politie en het OM.
- Je werkt samen met interne vakafdelingen binnen de gemeente Breda en legt verbindingen op inhoudelijk niveau.
- Je handhaaft een heldere koers en biedt duidelijkheid en vertrouwen aan je medewerkers.
Wat vragen wij?
Een teamleider speelt een cruciale rol binnen de organisatie van Breda. De teamleider is verantwoordelijk voor het belangrijkste kapitaal van de organisatie, namelijk de mensen. Om deze rol op een effectieve manier te vervullen, zoeken we een teamleider die zich kan identificeren met de volgende kenmerken:
- Je beschikt over hbo-werk- en denkniveau.
- Je hebt interesse in openbare orde en veiligheid.
- Je hebt ervaring in leidinggeven.
- Je bent vaardig in schriftelijke communicatie en verslaglegging.
- Ervaring met projectmanagement, met name binnen openbare orde en veiligheid, is zeer gewenst.
- Je bezit uitstekende communicatieve vaardigheden en een proactieve houding.
- Je bent in staat om scherp te analyseren en hebt een talent voor samenwerking met relevante partners op het gebied van veiligheid.
- Je hebt een achtergrond in het Veiligheidsdomein en/of bestuurskunde.
- Je hebt ervaring in een politiek-bestuurlijke context en beschikt over kennis van het veiligheidsdomein.
- Je hebt ervaring in personeelszorg en het opbouwen van een team. Daarbij is draagvlak en vertrouwen creëren essentieel.
Wat bieden wij?
Werken bij de Gemeente Breda is werken in een stad met ambities. We denken vooruit en maken mogelijk. Voor onze inwoners én voor onze medewerkers. Naast een baan met impact kun je daarom rekenen op:
- Een jaarcontract voor 36 uur per week met uitzicht op een vast contract.
- Een bruto maandsalaris van maximaal € 6.777,- (schaal 12) op basis van 36 uur.
- 194 verlofuren per jaar bij een contract van 36 uur.
- Een individueel keuzebudget van 17,05% boven op je salaris dat je kunt inzetten voor studie, extra verlof of bijvoorbeeld de aanschaf van een fiets. Het bedrag laten uitbetalen als een soort 13e maand kan ook.
- Volop ruimte voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.
- Een goede werkprivébalans met flexibele werktijden.
- Een laptop en mobiele telefoon.
- De mogelijkheid om thuis te werken.
- Een werkgeversbijdrage in de kosten van de zorgverzekering.
- Een goede pensioenregeling bij ABP, waarbij wij als werkgever 70% van de premie betalen en jij slechts 30%.
Wie zijn wij?
Wij zijn team OOV, oftewel Openbare Orde en Veiligheid. Wij zijn een team van ongeveer 35 teamleden die samen met onze partners, zowel binnen als buiten de organisatie, flink de handen uit de mouwen steken voor een veilig Breda. We zijn een energiek team dat zich met passie inzet voor de 7 ambities: veilig wonen, veilig werken, veilig opgroeien, veilig uitgaan, veilig door verstoren criminele verdienmodellen, veilig bij rampen en crises, veiligheid en zorg in balans. Naast het bedenken van veiligheidsbeleid zijn we actief op huidige problemen en casuïstiek in de openbare orde. Onthoud: alleen samen maken we Breda nog veiliger!
Lees meer over de Gemeente Breda.
Enthousiast geworden?
Reageer dan snel op deze vacature van Teamleider Openbare Orde en Veiligheid (OOV). Dit kan tot en met 20 oktober 2024. Zijn we enthousiast, dan ontvang je een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek. Datum voor gesprekken, nader te bepalen.
Meer weten over deze functie? Bel dan met Linda van Winsen, Afdelingshoofd Veiligheid & Leefomgeving op 06 48 26 35 73. Zij geeft graag antwoord op je vragen.
Wij kijken ernaar uit om jou te verwelkomen binnen de gemeente Breda!
Ter informatie:
- De gemeente Breda is een werkgever die gelijke kansen biedt. Wij ontvangen graag sollicitaties van alle voldoende gekwalificeerde personen ongeacht hun komaf, geslacht, functiebeperking, religie/overtuiging of leeftijd.
- Als ambtenaar heb je een bijzondere verantwoordelijkheid. Daarom vragen we van iedere nieuwe collega een Verklaring Omtrent het Gedrag en dien je een ambtseed of belofte af te leggen.
- De mogelijkheid bestaat dat we openbare sociale media van kandidaten raadplegen.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen we niet op prijs!