Teamleider Vastgoedbeheer

Over de vacature

Openingsdatum
15-07-2025
Sluitingsdatum
10-08-2025
Opleidingsniveau
HBO, WO
Vakgebied
Vastgoedbeheer
Dienstverband
Fulltime
Uren per week
32 - 36
Salarisindicatie
€ 5.070 - € 6.862

Als Teamleider Vastgoedbeheer geef je leiding aan een team van circa 40 collega’s. Jouw opdracht? Zorgen dat het team goed samenwerkt, zich blijft ontwikkelen als strategische vastgoed partner én dat de gemeentelijke vastgoedportefeuille duurzaam en strategisch meebeweegt met de ontwikkelingen in de stad.

Het team is actief op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Samen met het team ben je verantwoordelijk voor het onderhoud, gebruik, en de doorontwikkeling van gemeentelijk vastgoed in de volle breedte. Denk aan scholen, sportaccommodaties, culturele gebouwen en maatschappelijke voorzieningen.

Als teamleider ben je de schakel tussen politiek en uitvoering. Je adviseert bestuurders zoals de wethouder Vastgoed, vertaalt ambities naar (jaar)plannen en zorgt dat het team de juiste dingen doet, op het juiste moment. Je bent zichtbaar en betrokken, je biedt jouw team veiligheid en ruimte.

Wat ga je doen?

  • Je geeft leiding en richting aan een team van circa 40 professionals binnen vier expertgroepen.
  • Je stuurt op samenwerking, resultaat en eigenaarschap, met oog voor de menselijke maat.
  • Je stelt (jaar)plannen op en werkt met het MT Vastgoed aan de koers voor de middellange termijn.
  • Je zorgt dat de output van het team aansluit op strategische doelstellingen en brede maatschappelijke opgaven.
  • Je bent inhoudelijk betrokken bij dossiers met impact en brengt daarbij jouw eigen visie en leiderschapsstijl mee.
  • Je stuurt op indicatoren en het financieel beleid, bewaakt verkregen budgetten en borgt dat deze tijdig en juist worden aangesproken.
  • Je volgt de voortgang van projecten, investeringen en realisatie nauwgezet en stuurt bij waar nodig.
  • Je bent een bestuurlijke verbinder, die schakelt met wethouders, beleidsadviseurs en maatschappelijke partners.

De uitdagingen voor de komende periode

De gemeente Breda staat voor grote opgaven, waarbij vastgoed een cruciale rol speelt. We maken onze vastgoedportefeuille duurzamer en toekomstbestendig. Daardoor creëren we goede voorzieningen voor nu en voor de toekomst. De komende jaren liggen er duidelijke speerpunten voor jou als teamleider:

  • Doorontwikkeling van het team: heldere taakverdeling, betere samenwerking, eigenaarschap en focus.
  • Realisatie van meerjaren huisvestingsplannen in samenwerking met beleidsafdelingen als Sport en Cultuur.
  • Professionalisering van processen en informatievoorziening, zoals onderhoudsverdeellijsten, projectmanagement en afstemming.
  • Versterken van de rol van Vastgoed als expertisepartner, zowel intern als richting bestuur en externe stakeholders.

Met een omvangrijke portefeuille is er genoeg te doen: van dagelijks onderhoud tot strategische advisering. We zoeken daarom een teamleider die niet alleen inhoud, structuur en overzicht brengt, maar ook energie en plezier.

Wat vragen wij?

We zoeken een stevige teamleider die verder kijkt dan het proces. Iemand die werkt vanuit vertrouwen, eigenaarschap en duidelijke kaders. Die energie krijgt van het bestuurlijke spel en rust brengt in een omgeving met veel belangen.

  • Je hebt hbo- of wo-werk- en denkniveau, bij voorkeur in vastgoed, bouwkunde, bestuurskunde of vergelijkbaar.
  • Je hebt minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring binnen een complexe organisatie. Ervaring binnen de gemeente of overheid is prettig echter geen vereiste.
  • Je hebt affiniteit met vastgoed (kennis is een pré) of vindt het leuk om daarin bij te leren.
  • Je hebt ervaring met budgetbeheer en begrijpt de financiële kant van vastgoed.
  • Je bent empathisch, mensgericht en sterk in het bouwen van een team.
  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en bent een stevige gesprekspartner voor bestuur, organisatie en externe partijen.
  • Je bent een doorpakker met overzicht, die houdt van samen bouwen aan iets beters.

Wat bieden wij?

Werken bij de Gemeente Breda is werken in een stad met ambities. We denken vooruit en maken mogelijk. Voor onze inwoners én voor onze medewerkers. Naast een baan met impact kun je daarom rekenen op:

  • Een jaarcontract voor 32 – 36 uur per week, met uitzicht op een vast dienstverband.
  • Een bruto maandsalaris van maximaal 6.999,- (schaal 12, cao gemeenten) op basis van 36 uur.
  • 201,60 verlofuren per jaar bij een contract van 36 uur.
  • Een individueel keuzebudget van 17,05% boven op je salaris dat je kunt inzetten voor studie, extra verlof of bijvoorbeeld de aanschaf van een fiets. Het bedrag laten uitbetalen als een soort 13e maand kan ook.
  • Volop ruimte voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.
  • Een goede werk-privébalans met flexibele werktijden.
  • Een laptop en mobiele telefoon.
  • De mogelijkheid om thuis te werken.
  • Een werkgeversbijdrage in de kosten van de zorgverzekering.
  • Een goede pensioenregeling bij ABP waarbij wij als werkgever 70% van de premie betalen en jij slechts 30%.

Wie zijn wij?

Gemeente Breda is eigenaar van maatschappelijk vastgoed variërend van cultureel vastgoed, sportaccommodaties, sociale maatschappelijke gebouwen, parkeergarages tot gebouwen voor de huisvesting van de eigen gemeentelijke organisatie. Daarnaast beheren we ook een forse portefeuille ontwikkelvastgoed wat in afwachting van herontwikkeling wordt beheerd.

Het Team Vastgoedbeheer bestaat uit verschillende rollen zoals portefeuillemanagers, technisch vastgoedmanagers, projectleiders, adviseurs, informatiebeheerders en collega’s die het meldpunt beheren voor vragen van gebruikers en huurders. Samen zorgen we voor de instandhouding van de objecten, formuleren we heldere doelen per object en doen we een stap naar voren op het moment dat sloop-, nieuwbouw- of renovatie projecten van toepassing zijn.

Het team is dagelijks bezig om ruim 1000 objecten (grond/ gebouwen) in goede conditie te houden. Daarnaast zijn we actief bezig met het Breda van morgen en zorgen we voor voorzieningen die aansluiten bij de behoefte van de toekomstige stad. Ons werkveld is divers, uitdagend en geen dag gelijk. De afdeling vastgoedbeheer is een hecht team met grote diversiteit in bij voorbeeld leeftijd, ervaring en opleidingsniveau. Het werk van de teamleider doet ertoe en je maakt impact door medewerkers te ondersteunen in hun persoonlijke groei en de organisatie doelen met de hele club na te jagen. Er is veel te doen, met jouw inbreng kun je het verschil maken! #jouwkaraktermaaktBreda!

Lees meer over de Gemeente Breda.

Enthousiast geworden?

Word jij de verbindende kracht achter ons vastgoedteam? En ben jij klaar om samen met ons richting te geven aan het vastgoed van morgen?

Reageer dan uiterlijk 10 augustus op deze vacature van Teamleider Vastgoedbeheer. In de week van 11 augustus vindt de selectie plaats. De eerste gesprekken worden gepland in de week van 18 augustus. 

De vacature wordt gelijktijdig intern en extern opengesteld. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar de interne kandidaat.

Wil je meer weten over deze functie? Neem dan contact op met Arco Koppenaal, teammanager binnensport a.i., via 06-12775337.

Goed om te weten:

  • De Gemeente Breda is een werkgever die gelijke kansen biedt. Wij ontvangen graag sollicitaties van alle voldoende gekwalificeerde personen ongeacht hun komaf, geslacht, functiebeperking, religie/overtuiging of leeftijd.
  • Als ambtenaar heb je een bijzondere verantwoordelijkheid. Daarom vragen we van iedere nieuwe collega een Verklaring Omtrent het Gedrag. Ook kan het zijn dat we je openbare sociale mediaprofiel raadplegen en leg je een ambtseed of belofte af.

 Deze vacature delen? Geen probleem! Acquisitie stellen we niet op prijs.

Over de organisatie

Naam organisatie
Beheer Vastgoed
Locatienaam
Stadskantoor